논문 상세보기

PBL을 활용한 베트남어 수업 설계와 운영: 온라인 실시간 베트남어교육론 수업을 중심으로 KCI 등재

Vietnamese class design and operation using Project Based Learning (PBL): Focusing on online real-time Vietnamese language education classes

  • 언어KOR
  • URLhttps://db.koreascholar.com/Article/Detail/408399
  • DOIhttps://doi.org/10.15334/FLE.2021.28.2.209
구독 기관 인증 시 무료 이용이 가능합니다. 5,700원
외국어교육 (Foreign Languages Education)
한국외국어교육학회 (The Korea Association Of Foreign Languages Education)
초록

For the efficient teaching and learning of Vietnamese, the researcher paid attention to Project Based Learning and tried to apply it to the class. The researcher analyzed prior studies of PBL classes, including English and other foreign languages, and applied the theory of PBL to Vietnamese language education subjects, designed PBL classes, and utilized them in classes. In addition, the process in which the learners perform tasks (student presentation, peer-faculty evaluation, evaluation opinion reflection process), the results, and the questionnaire survey on learners were analyzed. As a result, it was found that PBL methods could also be applied in Vietnamese classes. The learners reorganized the learning contents into his or her own knowledge in the relationship between the learner’s own thoughts, experiences, knowledge, and understanding by referring to the instructor’s teaching plan and lecture. In addition, it was possible to achieve more useful and viable knowledge by listening to other people’s opinions and thoughts about their own knowledge, understanding, and interpretation, and through correction and supplementation processes. Also noteworthy is that through the PBL class, the level of knowledge of each student increased rapidly.

Để việc dạy và học tiếng Việt có hiệu quả, nhà nghiên cứu đã chú ý đến PBL (Project Based Learning) và đã áp dụng vào lớp học. Nhà nghiên cứu đã phân tích các nghiên cứu trước đây về các lớp PBL, bao gồm tiếng Anh và ngoại ngữ thứ hai, và áp dụng lý thuyết PBL vào các môn học giáo dục tiếng Việt, thiết kế các lớp PBL và sử dụng chúng trong các lớp học. Ngoài ra, quá trình người học thực hiện nhiệm vụ (trình bày của sinh viên, đánh giá của đồng nghiệp, quá trình phản ánh ý kiến đánh giá), kết quả và bảng câu hỏi khảo sát về người học đã được phân tích. Kết quả là các lớp PBL cũng có thể thực hiện được trong các lớp Tiếng Việt. Người học sắp xếp lại nội dung học tập thành kiến thức của mình trong mối quan hệ giữa suy nghĩ, kinh nghiệm, kiến thức và hiểu biết của chính người học bằng cách tham khảo kế hoạch giảng dạy và bài giảng của người hướng dẫn. Ngoài ra, có thể đạt được nhiều kiến thức hữu ích và khả thi hơn bằng cách lắng nghe ý kiến và suy nghĩ của người khác về kiến thức, sự hiểu biết và cách diễn giải của họ và thông qua quá trình sửa chữa và bổ sung. Cũng đáng chú ý là thông qua lớp học PBL, mức độ hiểu biết của nhau đã được nâng lên nhanh chóng.

목차
I. 서론
II. 선행연구 분석과 이론적 배경
    1. 선행연구 분석
    2. 이론적 배경 : 구성주의와 PBL
III. PBL 수업의 설계와 운영
    1. PBL 수업의 선정과 개요
    2. PBL 수업의 내용과 과정
    3. PBL 수업의 결과물과 설문 분석
IV. 결론
참고문헌
저자
  • 이강우(청운대학교) | Kang-Woo Lee